Saturday, January 01, 2011

Alfaini Wa Ahda Ashar | Dua Ribu Sebelas | Two Thousand Eleven

Begitu pantas masa berlalu.. dari tahun dua ribu empat, saat aku mula menulis di alam maya ini, kini sudah dua ribu sebelas rupanya. Enam tahun lebih dengan nukilan-nukilan ku itu telah diarkibkan ke TTOMH I dan TTOMH II. Kali ini sudah TTOMH III… tiba-tiba satu persoalan timbul dibenakku, perlukah semua arkib itu disatukan kembali ke laman ini? Bagaimana ye?

Setiap tahun baru, pasti kita sering diutarakan dengan soalan-soalan azam atau tekad baru. Pada aku, azam itu tak semestinya perlu dipasang atau diniatkan hanya tatkala menjelangnya tahun masehi yang baru. Azam pada aku adalah niat yang kita tekadkan. Bukan kah sunnahnya, setiap apa yang kita lakukan seharian ini dimulakan dengan niat dan niat tu sebenarnya apa yg terdetik di hati kita (tak semestinya perlu dilafazkan dengan lidah).

Apa jua amalan yang dilakukan oleh seseorang Muslim, ia akan menjadi lebih bermakna untuk dirinya adalah apabila amalan itu dimulai dengan niat yang betul. Niat ialah sengaja yang disembunyikan di dalam hati. Ia juga merupakan suatu keazaman di dalam hati di dalam melaksana sesuatu perbuatan atau amal. Nabi s.a.w bersabda: “Setiap amalan itu hanyalah berdasarkan niat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Bercerita dengan niat, dari hari ke sehari niat nak makin rajin menulis di laman ini. Setidak-tidaknya aku rasa aku dah memulakannya. Niat nak mencantikkan laman ini, mungkin belum lagi dapat dilaksana. Sebenarnya lewat akhir tahun lalu, aku membaca semula nulikan-nukilan di blog ku ini. Ia membawa perasaan yang berbaur, bak membuka lipatan sejarah sebagai panduan dan teladan masa depan. Dalam banyak-banyak yang dibaca balik, ada satu perkataan yang membuat aku ingin memikirkannya secara serius.. "journalist". Hurmm..

Oklah, nanti kita sambung lagi ye.

No comments:

Post a Comment