Friday, January 07, 2011

Sayyidul Istighfar - Penghulu Ampunan

Baru sebentar tadi ibu telefon aku di pejabat. Dari cerita hal-hal rumah, hingga aku dapat kuliah Jumaat. Alhamdulillah aku dikurniakan ibu seperti beliau.

Nak tau apa dia? Ibu kata, kalau ada masa lapang (mesti dilapang-lapangkan juga walau sedikit), amalkanlah..

Dalam rumi..

"Allahumma anta rabby…laa ilaha illa anta, kholaqtany wa ana 'abduka wa ana 'ala 'ahdika wa wa'dika mastato'tu, a'udzubika min syarri ma sona'tu abu-u laka bini'matika 'alaiyyawa abu-u bidzanby faghfirly… fa innahu laa yaghfirudz-dzunuuba illa anta…"

Maksudnya:
Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hambaMu dan aku di dalam genggamanMu dan di dalam perjanjian setia (beriman dan Taat) kepadaMu sekuat mampuku. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang telah ku lakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.

dan ibu kata.. sebagai penutup yang menggandakan zikir/doa..(insyaallah)

Dalam rumi:
“Subhanallahi wabihamdihi adada khalqihi, wa ridho nafsih, wa zinata ‘arshihi, wa midaada kalimatihi”

Maksudnya:
“Maha Suci Allah dan segala pujian (untuk)Nya sebanyak bilangan makhluk ciptaanNya, dan seluas keredhaanNya, dan seberat timbangan arashNya dan sebanyak tinta kalimatNya”

Salam Jumaat semua!

No comments:

Post a Comment